İçi Dolu Dünyacık

Gittiğim ve gönüllü çalıştığım ilk çiftlik Eceabat’taki Klan Çiftliği’ydi.

Daha önce domates benim için torbaya doldurulan, parayla alınan bir gıdaydı sadece. Biberin nasıl yetiştiğini görmemiştim. Patlıcan, salatalık… hiçbirini bilmiyordum nasıl yetişir, nereden çıkar. Yaprakları nasıldır, dalları nasıldır. Toprağa nasıl tutunur.

Sonra elim toprağa değdi, kalbim toprağa düştü. Dokundum, sevdim, okşadım, şükrettim ve öyle kopardım sebzeleri. Öğrendim, hem de 5 duyumla öğrendim. Kulaklarım yapraklara değen paçalarımı dinlerken, gözlerim yeşillleri ayırıyordu, yaprak-biber diye. Ellerimse yapış yapış olmuştu domatesin teniyle bir.  Burnum ise bayram ediyordu. Şehirde domatesler kokmazmış ki. Hayatımı değiştirdi gerçek domates kokusu. Eğer şu an bu yola girdiysem o kokunun sevdasındandır. Keskin, tozlu ve yeşil bir koku. Gerçek domates kokusu, bilemediğimiz.

Tat. O ise şahlandı, iflah olmadı bir daha. Hayata yeniden başladı.

Bir de üreteni, insanı gördüm tabi. Toprağın canını getirip bize sunan.

Tabağımızda kimi zaman unuttuğumuz bir nohut tanesi kaç çizik atar yorgun ellere, kaç gün acıtır? Bir domates kaç kalorisine bedel bir çiftçinin düşündük mü hiç? Kiloları kaldırırken kaç kilo harcar bir insan? Peki gün bu kadar kısayken, o sıcak öğlenler neden bitmek bilmez hiç? Güneş domatesi kızartırken teni nasıl yanar insanın tarlada düşünür müyüz hiç? Domatesin ardındaki insanı bilir miyiz hiç?

Tabağımıza gelen bir domates, tek bir domates, ne demektir bilir miyiz? Bizim için yemek sadece, ama kendi başlı başına dünya. Kokusuyla tadıyla emeğiyle küçük bir dünya. Yerken bir kere düşünün, çatalı batırmadan bir saniye duraklayın. Orada bir hikaye anlatılıyor.

Bu yazı Agroekoloji, Hatıralar, Sürdürülebilir Tarım içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

