Kahve Lükstür

Kahve içmeyi bıraktım! Her şey yolculuk sebebiyle bir iki gün kahve içememekle başladı. Fırsat olmadı kısacası. Sonra bir gün daha, bir gün daha derken acaba ne kadar dayanabilirim diye kendime sormaya başladım. Önce bitki çayı içtim, normal çaylarla devam ettim, şimdi ise aradan geçen 18 gün ardından kahve içmeden durabilmenin gururunu yaşıyorum. Hem de bu kadar kahve tüketilen bir ülkede. Evet hala bir kafede oturup kahve ve croissant ikilisiyle keyif yapmadım. Ama bilmiyorum ne kadar dayanabileceğimi.Şimdilik ekolojik alternatifleri arıyorum, neler yapabilirim onları düşünüyorum (adil ticaret? daha doğal koşullarda Türkiye’ye getirilmiş Yemen kahvesi? kahveye benzer alternatif tatlar? kahveyi Türk kahvesi ile sınırlama?).

Şimdi neden içmediğime gelirsek. Kahve dünyada en çok oradan oraya gönderilen, üretimiyle de tüketimiyle karbon salınımına yol açan, üreticilerine para değil dert getiren, birçok çiftçiyi yerinden yurdundan eden ve büyük şirketlerin elinde oyuncak olan besin maddelerinden. Tıpkı kakao gibi, muz gibi. Agroekoloji derslerinde, sürdürülebilirlikle ilgili konularda hep örnek olarak ilk akla gelenlerden. Herkes diyor: ah şu kahveyi bırakabilsek! Herkes o kadar alışmış ki kahvenin el altında olmasına kimse bunun getirisi götürüsü nedir sormuyor. Dünyaya ne gibi etkileri vardır kimse ilgilenmiyor. Kahve orada duruyor!

Bir de buna insan sağlığına olan etkileri de eklenince… Tabi yararları da var, ayıltmaktan öte sinir hücrelerini ciddi şekilde uyarıyor. Ama fazlası her şeyde olduğu gibi zarar, hele de bahsi geçen hazır kahve ise. Hani şu hava alırsa plastikleşip kavanozun dibine yapışan. Gene de kahve tüketimi her geçen gün artıyor, kimse azaltmak şöyle dursun günde ne kadar içtiğini bile hatırlamıyor. İş güç peşinde sabahlayanlar, ders çalışanlar, iş yerinde günü geçirmek için yapacak daha iyi bir şey bulamayanlar… Bazen kadınların aklına geliyor selülitlerini düşünürlerken kahveden uzaklaşmak ama o da kahve kokusuna yenik düşen bir istek oluyor genelde.

Aslında kahve bir lüks. Yadsınamayacak bir şekilde lüks. Belki bize zamanında karavanlarda, insan ceplerinde, çantalarda taşınarak geldiği, bizim topraklarımızda uzun zamandır içildiği için lüks olmaktan çıkmıştır, bilmiyorum, bu haliyle kahve normalleşmiştir belki (kime göre neye göre?) ama günümüzdeki kahve üretimi, hazırlanması, dağıtımı ve tüketimi aslında dünya için bir lükstür. İçtiğimiz her kahvede biz oh derken dünya bir kere daha ah diyor.

Bu yazı Agroekoloji, Sürdürülebilir Tarım, Sürdürülebilir Yaşam, Yemek/Gıda içinde yayınlandı ve , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

One Response to Kahve Lükstür

  1. evren dedi ki:

    Tam kahve yapmaya gidiyordum. Durdum. Uzun yillardir neredeyse sadece Türk Kahvesi icenlerdenim. Yine de durdum. Malt kahvesine ne dersiniz?

Bir Cevap Yazın

