Bozkıra Yolculuk

Geçen gün eski fotoğraflara bakarken Türkiye’deyken gezdiğim bir organik çiftliğe rastladım ve blogda daha önce buradan bahsetmediğimi farkettim. Gelin bugün İç Anadolu’da bir organik tarım çiftliğine doğru yolculuğa çıkarayım sizleri.

Ankara organik pazarı her hafta bir kere kurulan, küçük ölçekte ama değeri büyük bir pazar. Her hafta Anadolu’nun farklı yerlerinden gelen üreticiler sizlere değişik ve doğal ürünler getiriyorlar. Pazar günleri daha şehir uyurken erkenden yola çıkıp yürüye yürüye Ayrancı’ya gitmek bizim en büyük zevklerimizdendi 2 sene önce Ankara’da yaşarken. Şehirde bir şekilde içine dahil olduğumuz, doğal gıdayla ilgilenen çekirdek grubumuzu da her zaman burada görüyorduk. Bez torbasını, filesini kapan gelmiş oluyordu. Her ayın ilk pazarı yan tarafta kurulan antika pazarına denk geldiysek sevincimiz daha da artıyordu. Organik pazarlarda bağırış çığırış olmaması da cabası; sakin sakin alışveriş yapıyorduk.

2009’un Eylül ayında pazarda gördüğümüz bir ilan dikkatimizi çekti. Avanos’a 2 günlüğüne bir gezi düzenleniyordu ve gezi dahilinde bir çiftlikte konaklayıp, doğal yemeklerle beslenip, bağ bozumunu kutlayacaktık. Fırsatı kaçırmadık ve yolculuk günü otobüste yerimizi aldık.

5 saat süren otobüs bizi Avanos’a getirdiğinde bizi neler bekliyordu bilmiyordum. Aklımda sadece Ankara’dan aşina olduğumuz kurak ve çorak araziler, sarı toprak, susuzluk vardı. Şarabıyla, üzümüyle Avanos nasıl ünlenmişti, neler yapacaktık, bağ bozumu nasıl oluyordu merak ediyordum.

Otobüs ilk olarak üretim yapılan tarlalara bizi götürdü ve burada Eylül ayının sonu olmasına rağmen çilekle karşılaştık. Üstelik organik. Sabırsız davrananlar tarlaya çoktan girip çilek toplamaya başlamışlardı ama biz öncelikle bu işin arkasında neler olduğunu öğrenmek istemiştik. Çiftlik sahibi Osman Yüksel her birimizi selamladı ve nasıl tarıma başladığını, organikle neden ilgilendiğini, nasıl üretim yaptığını detaylıca anlattı. Güvercin gübresi kullandığını anlatırkan herkesin şaşırdığını hatırlıyorum.

Konuşma devam ederken daha fazla dayanamayarak biz de tarlaya kendimizi attık ve çilek toplamaya başladık. Çileklerin parfümü, çorak arazide gözlerimize çarpan koyu yeşil yapraklar başımızı döndürmüştü.


Osman Yüksel’in çiftliğinde üzüm, çilek, kabak, elma, ceviz, türlü çeşitli sebzeler yetiştiriliyordu. Biz oradayken domatesler çoktan kurumuştu mevsim geçmişti ama sıra üzüm ve kabaktaydı. 2 gün boyunca gözlerimiz yeşile ve turuncuya doydu.

Akşamüstüne doğru çiftliğe vardık ve hemen bağ bozumuna başladık. Herkes etrafa dağıldı ve üzüm toplamaya başladı. Bir yandan da birbirimizle tanışıyorduk; sohbetler koyulaşıyor ve akşam için hazırlıklar yapılıyordu.

Evin bahçesi de çok güzeldi, özenle hazırlanmış, çiçeklerle süslenmişti, detaylara bayıldık.


Üzümler toplandıktan sonra ezip, sularını çıkardık. Üzüm suyu pekmez yapımı için ateş üstüne kondu ve uzun saatler sürecek olan pekmez yapımı başladı.

Akşam olduğunda ise saz eşliğinde türküler dinleyip, ateşe baktık, yemek yedik, sohbet ettik, gece uzadı, uzadı.

Sabah olduğunda ilk farkettiğimiz üzüm suyunun koyulaşmış, azalmış olmasıydı. Pekmez olmak üzereydi.

Biz ise etrafı gezmeye çıktık, fotoğraf çektik, tarlaların arasından yürüyüp, civardaki çiftçilerle konuştuk.



Öğlen yemekte testi kebabı vardı, evde imece usulü hazırlandı.

Bu arada pekmez de hazır olmuştu ve soğumaya bırakılmıştı.

Yola çıkmadan önce çiftlik ürünlerinden tezgah açıldı. Pekmez, kabak çekirdekleri, cevizler büyük bir hızla tükendi ve otobüs tıka basa doldu.


Ankara’ya dönerken akşam olmak üzereydi. Gün üstümüze batarken, kısacık da olsa tarlada, toprakla geçirilmiş bir tatil yaparak ne kadar enerjiyle, aşkla dolmuş olarak şehre döndüğümüzü düşünüyorduk.

Gözlerimizin önünden bozkır akıyordu, acımasız, soğuk ve yalnız bozkır. Bozkır bile sevilir aslında biliyor musunuz? Kurak da olsa toprağına bağlanılır, yaksa da güneşi, titretse de gece rüzgarı, bozkır da sevilir. Bozkırda da aşk olur, sevda olur. Bozkırda da yaşam olur. Bozkır bile sevilir, ben biliyorum sevdim çünkü. Sevmek için gönül gözüyle bakmak ve paylaşmak lazım, bir de sevmeye hazır olmak lazım, onu anladım.

Bu yazı Fotoğraf, Hatıralar, Sürdürülebilir Tarım, Yemek/Gıda içinde yayınlandı ve , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

8 Responses to Bozkıra Yolculuk

  1. Seda Özçetin dedi ki:

    niye sevilmesin ki zaten bozkır
    anlamadım
    grafik olarak bi kere çok yalın, çarpıcı ve dramatik bi etkisi var.
    severim

  2. Seda Özçetin dedi ki:

    biliyorum zaten, ben de pek bi kücümseyici bulurum bu bozkırı bile sevme olgusunu. neyse hadi ugrasmıym en nihayetinde sevmişsin 🙂 ama olay, bozkırda ya da her ne bitki ortusu ise ona degil. bütün o deneyim sonucu sen o yeri seviyorsun. öyle görmek lazım. kimle nerde nasıl karsılastıgın ne yaptıgın önemlı

  3. Gülay Akin dedi ki:

    en iyi bozkurda uyudugumu farkettim,ve bozkiri cok sevdim.

  4. evren dedi ki:

    Ben de severim bozkiri, bozkir sevilir. Yakindan bakinca cok zengindir, uzaktan bakana göstermez hazinelerini. (Not: Evet, Ankaraliyim 😉

  5. Olcay Karaçay dedi ki:

    Merhaba Osman Yükselin ciftiliginde Mayıs 2011 de staj yapmıştım,burda da fark edince duygulandım ! …şanslıydım ,o çiftlikte bulunmakla…

    Ve Nevşehir ,periler şehri ,bozkırın başkenti ..Sevdigimsin !

    Tesekkurler ,Selen..

  6. osman yüksel dedi ki:

    Çiftliğimizle ilgili görüşleriniz için teşekkürler.Blogunuzu 2 yıl sonra görmem ise talihsizlik..2012 ve 2013 bağ bozumu etkinliklerimiz oldukça muhteşemdi.üstelik 44 dakikalık belgesel oldu ve TRT Türk te yayınlandı.”Bereketin adı bağ bozumu” adıyla..Önümüzdeki yıl Eylül’de bekleriz herkesi.o günün anısına 2 fotoğrafı mail adresinize gönderdim.Kolay gelsin..

Bir Cevap Yazın

